کد خبر: ۳۴۵۷۱
|
۲۲ فروردين ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰
مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان:

توسعۀ فناوری،شرط تداوم در بازار دانش‌بنیان است|ساماندهی بازار اقتصادی گامی موثر برای درآمدزایی و ارزش‌افزوده

مدیرعامل شرکت ویستا جهان گفت: اگر شرکتی در توسعه فناوری اقدام جدی نداشته باشد، حتی در صورت سودآوری بالا در سال‌های اولیه فعالیت، خیلی زود از بازار و از چرخه صنعت و تولید حذف خواهد شد.

حجت اله ترابی، مدیرعامل شرکت ویستا جهان در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری»  با بیان اینکه این شرکت از سال ۱۳۸۳ فعالیت خود را آغاز کرده، گفت: از همان ابتدا، در زمینه زیرساخت‌های تجهیزات مخابراتی و اتوماسیون صنعتی کار کردیم. این در حالی بود که در آن زمان هنوز واژه و صفت دانش بنیان، وارد ادبیات تولیدی و صنعتی ایران نشده بود.
وی افزود: شرکت ما در سال ۱۳۹۸ وارد پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی شد و بعد از آن، همه فعالیت‌‎های خود را روی تحقیق و توسعه محصولات متمرکز کرد تا جاییکه در برخی از محصولات مانند سیستم رادیویی مدرن، جزو اولین‌ها و بهترین‌های بازار هستیم.
ترابی با اشاره به اینکه مشتری‌های این شرکت اغلب شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی هستند، ادامه داد: خروجی‌ها و محصولات ما مربوط به احداث پست‌‎های برق می‌شود، این یعنی اساس محصولات شرکت به پروژه‌های زیرساختی کلان مرتبط است.
مدیرعامل شرکت ویستا جهان اضافه کرد: این شرکت در حالی فعالیت خود را به عنوان تنها تولیدکننده RTU و PLC در ایران آغاز کرد که هنوز اعتماد لازم برای خرید محصولات ایرانی و تجهیزات ساخت داخل در بازار وجود نداشت و همین امر فعالیت در این حوزه را بسیار سخت و دشوار می‌کرد چراکه همه شرکت‌ها به دنبال برند‌های خارجی بودند. برای اعتمادسازی، پایلوت‌های مختلفی را نصب کردیم تا بتوانیم اطمینان مصرف‌کننده و مشتری را به توان تولیدی خود جلب کنیم. بعد از موفقیت این شرکت در بازار داخل، راه برای فعالیت دیگر شرکت‌ها باز شده و این یعنی شرکت ما به نوعی پیشران این فناوری در بازار ایران است.
وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۱ به عنوان اولین شرکت ایرانی، موفق به تولید RTU شدیم، تصریح کرد: از همان ابتدا در نظر داشتیم با رویکرد فناورانه حرکت کنیم چراکه معتقدیم تنها شرکتی می‌تواند در بازار توسعه پیدا کند که بتواند خود را بر مبنای نیاز‌ها و چالش‌های روز، به‌روزرسانی کند. این امر به خصوص در بازار محصولات فناورانه که بازاری پویاست و مدام در حال تغییر است، از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است.
ترابی تأکید کرد: اگر شرکتی در توسعه فناوری اقدام جدی نداشته باشد، حتی در صورت سودآوری بالا در سال‌های اولیه فعالیت، خیلی زود از بازار و از چرخه صنعت و تولید حذف خواهد شد. با همین رویکرد، شرکت ویستا جهان همواره روی بحث فناوری و مرز‌های فناوری حرکت کرده و می‌کند تا بتوانند در نهایت به شرکت شاخص در عرصه صنعت کشور تبدیل شود. برای نیل به این هدف، ارتباط خود را با دانشگاه و جامعه علمی و نخبگانی حفظ کرده و گسترش دادیم و حتی در بسیاری از موارد چالش‌های جدید را شناسایی و به سازمان‌ها معرفی کردیم تا بتوانیم همراه و همگام با فناوری روز جهان حرکت کنیم.
وی با اشاره به دورنمای شرکت ویستا جهان، خاطرنشان کرد: تا ۱۵ سال پیش شرکت‌های توزیع نیروی برق در ایران، برای کنترل از راه دور پست‌های برق از نیروی انسانی استفاده می‌کردند که این امر از طرفی کیفیت را پایین می‌آورد و از طرف دیگر هزینه‌ها را به طور چشمگیری افزایش می‌داد؛ اما امروزه با تجهیز این شرکت‌ها به تولیدات ما، با کمترین هزینه ممکن، بالاترین کیفیت در دسترس است. در واقع با استفاده از تجهیزات فناورانه تولید این شرکت، هم هزینه کاهش پیدا می‌کند و هم بهره‌وری حداکثری می‌شود که این موضوع در حوزۀ کیفیت افزایش برق بسیار مهم است.
ترابی ساماندهی بازار اقتصادی را راهی برای درآمدزایی و ارزش‌افزوده حداکثری عنوان کرد و یادآور شد: سال‌های ابتدایی، پیش‌بینی ما از بازار امروز یعنی بازار سال ۱۴۰۱، بسیار مثبت بود، اما واقعیت این است که شاخص‌های اقتصادی کلان در ایران مانند ثبات ارز یا ثبات قیمت‌ها، به حدی تحت‌تأثیر عوامل بیرونی است که عملاً نمی‌توان هیچ دورنمای اقتصادی برای آینده متصور بود. به عنوان نمونه، شرکت‌های دولتی همواره در سه ماه آخر سال بیشترین خرید را در این حوزه انجام می‌دانند، اما در سال جاری میزان خرید آن‌ها در این بازۀ زمانی تقریباً صفر است. به هر حال باید دانست نیاز به محصولات فناورانه مانند اتوماسیون در صنعت گرچه پیشتر نیازی لوکس محسوب می‌شد، اما در آینده یک ضرورت خواهد بود.

ارسال نظرات
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 11 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
وبگردی